kundcase

Zeppelin Sverige

Zeppelin CAT 300.svg

Kraftigt minskad personalomsättning och förbättrad prestation på många olika områden

Zeppelin Sverige är ett bolag som till största del säljer, hyr ut och servar Caterpillars maskiner för bygg & anläggning och för gruvindustrin. 2023 bestämde de sig för att satsa på företagskulturen. De var i en situation med hög personalomsättning och trenden på eNPS var minskande från en hög och bra nivå.

Satsningen gick under namnet ”Vi är Zeppelin” med uppdraget att utveckla kulturen till en framgångsfaktor för att förverkliga strategin, med förbättrad prestation och engagemang som resulterar i:

  • Attraktivare organisation för kunder och medarbetare
  • Ökad lönsamhet
  • Förbättrad kundnöjdhet

 

Vilka framsteg gjorde de?

I en summering av 2024 kunde vi bland annat konstatera följande utveckling:

  • Ökad försäljning för såväl nya maskiner, begagnat, Servicekontrakt och hyrmaskiner.
  • Tydligt ökad lönsamhet
  • Markant ökning av eNPS
  • Personalomsättningen nära på halverades mellan 2022-2024. Vi vet att oönskad personalomsättning har väldigt stor påverkan på lönsamheten, i runda tal pratar man om 500 tkr per person. Så det blir stora besparingar för Zeppelin.

Vad har skapat framgången?

De har jobbat på flera fronter med fokus på bland annat:

  • Ledarskap
  • Enad och synlig företagsledning
  • Gränsöverskridande samverkan
  • Kundnöjdhetsprojekt
  • Informations och kommunikation
  • Tydligare strategi
  • Rekrytering
  • Kompetensutveckling

 

 

Jag har lärt mig att kultur inte bara handlar om hur vi har det tillsammans – det är en avgörande komponent för att skapa både lönsamhet och ett starkt kundfokus. När människor känner sig engagerade och inkluderade, växer både arbetsglädjen och affärsresultaten.

Carina Almquist,
HR direktör och ansvarig för satsningen
”Vi är Zeppelin”

prestationskultur

Vad gjorde YesP?

YesP har bidragit genom att tillsammans med nyckelpersoner inom Zeppelin genomfört följande insatser

  • Styrgrupp och drivgrupper för att i partnerskap planera, genomföra och anpassa satsningen.
  • Kulturanalys för hela organisation där vi identifierat styrkor och viktiga utvecklingsområden för att sedan sätta prioriterade fokusområden som vi driver i olika forum och kanaler.
  • Utveckla företagsledning till ett starkt team och goda förebilder för organisationen
  • Ledarforum för att stärka ledarskapet och sätta gemensamma förväntningar på hur vi ska agera som ledare. Tydliggöra och träna ledarskap samt utveckla det gränsöverskridande samarbetet
  • Utveckla ledningsgrupper för flera av siterna
  • Individuell coaching av ledare
  • Workshops med medarbetare för bättre prestation, ansvarstagande och samspelande i team

I nuläget ser de fram emot ytterligare förbättringar och effektiviseringar för att vara bäst nu och när konjunkturen vänder.